TAŚMY THERA-BAND® są dostępne w ośmiu różnych oporach oznaczonych kolorami, beżowa, żółta, czerwona, zielona, niebieska, czarna, srebrna, złota, tak aby można indywidualnie dobrać stopień jej sprężystości do siły ćwiczącego kierując się przede wszystkim jego wydolnością fizyczną oraz celem jaki mamy zamiar osiągnąć. Różnice w oporach taśm umożliwiają selektywny wybór obciążeń poszczególnych mięśni lub całych grup mięśniowych.

Ćwiczenia z taśmami Thera-Band® są prostą i niezawodną metodą stosowaną nie tylko w rehabilitacji, ale także w wielu formach treningu sportowego. Mogą z nimi ćwiczyć zarówno początkujący jak i zaawansowani. Ćwiczenia są urozmaicone i mogą stanowić część ukierunkowanego programu treningowego. Trening ze sprzętem Thera-Band® – ćwiczenia oporowe przy pomocy taśm Thera-Band® zapewniają uzyskanie oczekiwanych rezultatów już po krótkim czasie ich stosowania – szybszych niż po zastosowaniu innych programów ćwiczebnych tego typu. W metodzie tej ułatwiona jest kontrola uzyskanych wyników oraz w miarę postępów zwiększany stopień trudności poprzez użycie większych oporów.

Cele: Najczęściej głównym celem treningu jest praca tak zwanych otwartych lub zamkniętych łańcuchów mięśniowych a nie tylko wybiórcze napięcie poszczególnych mięśni. Wzajemnie oddziaływają tu na siebie: siła, gibkość, wytrzymałość oraz możliwości koordynacyjne. Z tego względu podczas jednego ćwiczenia możemy osiągnąć wiele celów treningowych. Jest to możliwe do osiągnięcia właśnie w ćwiczeniach z taśmą Thera-Band®. Najważniejszą uwagę zwracamy na: Natężenie obciążenia – odpowiada ona mocy w ciągu całego czasu wysiłku lub jednostkowego bodźca. W zakresie treningu siłowego intensywność obciążenia zależna jest także od ilości powtórzeń w serii. W treningu wytrzymałościowym natężenie obciążenia zdefiniowane jest w formie: frekwencji ruchów, prędkości ich wykonywania, akcji serca oraz z tym związanej wydolności energetycznej. Czas obciążenia i jego intensywność są ze sobą stale związane i należą do ścisłych komponentów jakościowych treningu. W miarę postępów – przyrostu siły mięśniowej – staramy się łagodnie zwiększać obciążenia wykonując ćwiczenia z taśmą o większym oporze. Fazę tą rozpoznajemy po tym, iż do zmęczenia mięśnia dochodzi np. nie po 8 – 10 ale dopiero po 15 – 20 powtórzeniu tego samego ćwiczenia.

Podstawowe cele terapii i rodzaje ćwiczeń możliwe do osiągnięcia przy pomocy taśm w wybranych jednostkach chorobowych:

  • Funkcjonalne objawy bólowe kręgosłupa
  • Ćwiczenia rozluźniające, zmniejszające wzmożone napięcie mięśni tułowia i szyi
  • Mobilizacja stawów hipermobilnych, polepszenie segmentarnej i globalnej ruchomości kręgosłupa
  • Przywrócenie równowagi napięcia mięśniowego poprzez rozciąganie przykurczonych i wzmacnianie osłabionych partii mięśniowych
  • Ćwiczenia koordynacyjne i wytrzymałościowe
  • Korekcja postawy i nauka ergonomicznych zachowań ruchowych
  • Stany zwyrodnieniowe kręgosłupa
  • Ćwiczenia rozluźniające, detonizujące wzmożone napięcie mięśni tułowia i szyi
  • Ćwiczenia stabilizujące
  • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie tułowia
  • Ćwiczenia koordynacyjne
  • Korekcja postawy i nauka ergonomicznych zachowań ruchowych
  • Dyskopatia
  • Przywrócenie ruchomości fizjologicznej
  •  Ćwiczenia rozciągające (nie dochodzimy do granicy bólu)
  • Stabilizacja mięśniowa segmentów bólowych
  • Stabilizacja kręgosłupa w pozycji fizjologicznej
  • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie tułowia, brzucha, pośladków i nóg
  • Propriorecepcja, koordynacja ruchowa
  • Ćwiczenia rozluźniające
  • Korekcja pozycji miednicy (pochylenie do tyłu)
  • Korekcja postawy i nauka ergonomicznych zachowań ruchowych
  • Skolioza
  • Rozciąganie mięśni po stronie skróconej i wzmacnianie po przeciwnej
  • Wzmocnienie mięśni brzucha i grzbietu
  • Ćwiczenia rozluźniające
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Choroba Scheuermanna
  • Rozciąganie mięśni przykurczonych (przede wszystkim mięśni piersiowych)
  • Wzmocnienie mięśni grzbietu i obręczy barkowej
  • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie tułowia, brzucha i pośladków
  • Propriorecepcja, koordynacja ruchowa
  • Ćwiczenia rozluźniające
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Zachowanie i poprawa ruchomości kręgosłupa
  • Stabilizacja kręgosłupa i większych stawów
  • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie tułowia, zginaczy szyi, brzucha, pośladków
  • Rozciąganie mięśni piersiowych
  • Propriorecepcja, koordynacja ruchowa
  • Mobilizacja
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Poprawa wydolności ogólnej

 

Czasy przerw pomiędzy poszczególnymi powtórzeniami uzależnione są od intensywności danego ćwiczenia, stanu zdrowia pacjenta.